COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

30.04.2013

Ford med minibil som kan kjøres sideveis

Ford og den tyske bildelprodusenten Schaeffler viste i dag frem et kjørbart Fiesta-basert kjøretøy - fortsatt på utviklingsstadiet - som kan forenkle mobilitet og parkering i byområder.

Bilen, som har fått navnet eWheelDrive, drives av en elektrisk motor på hvert bakhjul. Det betyr blant annet at plassen i motorrommet kan utnyttes til annet enn drivlinjen. Denne teknologien vil kunne fremme utviklingen av en fire-seters bil som er like lang som en av dagens to-setere. Samtidig vil styringssystemet på eWheelDrive gjøre det mulig å bevege bilen sideveis inn på parkeringsplasser – et viktig gjennombrudd etterhvert som bytrafikken blir stadig tettere.

- Dette er et spennende prosjekt fordi det åpner nye muligheter for utviklingen av en nullutslippsbil med meget effektiv plassutnyttelse og eksepsjonell manøvreringsevne, sier Pim van der Jagt, Fords direktør for forskning og avansert konstruksjon i Europa. Med hjulmotorer er nødvendige komponenter for kjøring, bremsing og sjåførassistanse installert i det integrerte hjulnavet – inklusive den elektriske motoren, bremser og kjølesystem.

- Denne høyst integrerte løsningen gjør det mulig å tenke bybil på en helt ny måte, og kan bli en viktig nøkkelfaktor i et kjøretøykonsept og en bilplattform for fremtiden, sier Peter Gutzmer, teknisk sjef for Schaeffler.

Direkte drift av hjulene ses på av mange eksperter innen bilindustrien som en viktig teknologi for bybiler etterhvert som verden blir stadig tettere befolket og urbanisert. Ifølge prognosene vil antall mennesker som bor i byer ha økt med 3,4 milliarder, til 6,4 milliarder, innen 2050, og antall biler vil være firedoblet.

- Dette stiller oss overfor utfordringer som vi må finne løsninger på med tid, forskning og investeringer, sier Sheryl Connelly, den hos Ford som er ansvarlig for å følge trender og fremtidstendenser. – Det er ved å begynne å lete etter løsninger nå at vi kan møte disse utfordringene med forskningsprosjekter som eWheelDrive, som sikrer at vi vil møte den fremtiden vi ønsker, ikke en fremtid vi blir tvunget til å akseptere.



Nyheter